Το δέλτα
ΑΡΘΡΑ

Αν έχεις Βύσμα, διάβαινε

Γράφει ο Αναστάσιος Κοπανίδης

(Αφορμή για το άρθρο αυτό αποτέλεσαν 2 γεγονότα της ιδίας φύσεως που συνέβησαν τις προηγούμενες ημέρες: η «προαγωγή» της συζύγου του Πρωθυπουργού στη βαθμίδα ΕΔΙΠ και η παραίτηση του διεθνούς φήμης καθ. Σ. Κριμιζή από τη θέση του Προέδρου του Ελληνικού Οργανισμού Διαστήματος)

Γυρίζοντας πίσω στις αιτίες που έφτασαν τη χώρα μας σε αυτή την κατάντια δε γίνεται να μη σκοντάψει κάποιος στη σαπίλα που χαρακτήριζε και χαρακτηρίζει την παιδεία σε όλο της το φάσμα: Άνθρωποι που δεν αγαπάν αυτό που κάνουν, που δεν κατανοούν την αξία του ιερού τους λειτουργήματος και έχουν βυθιστεί σε μία μίζερη δημοσιοϋπαλληλική συμπεριφορά, τείνουν να γίνουν η πλειοψηφία (αν δεν είναι ήδη), δίπλα σε ανθρώπους που αντιθέτως μοχθούν και πονούν στον ίδιο χώρο.

Εκεί όμως που πραγματικά η κατάσταση είναι απελπιστική, είναι ο χώρος της ανώτατης παιδείας και δη των ΑΕΙ.

Η λειτουργία των ΑΕΙ, βρώμικη όσο και αυτή της πολιτικής (υπερσύνολο της οποίας είναι ο Ακαδημαϊκός χώρος), μπορεί να χαρακτηριστεί από δύο παράλληλους βίους: αυτόν της υπερκομματικής, ελιτίστικης ποταπότητας κι αυτόν της άοκνης, ταπεινής και συνάμα υψηλού επιπέδου, φιλότιμης ακαδημαϊκής παραγωγής.

Ο πρώτος από τους παράλληλους αυτούς βίους, θορυβώδης, γυαλιστερός (ή σκοτεινός κατά περίπτωση) αλλά όζον σαν βόθρος, δεν έχει τίποτα να προσφέρει στη Χώρα και τους νέους ανθρώπους, παρά μόνο τους χειμάζει. Τα παραδείγματα πάμπολλα, με τους παροικούντες την ακαδημαϊκή κοινότητα να γνωρίζουν ο καθένας από πρώτο χέρι χαρακτηριστικά (και διακομματικά) τέτοια παραδείγματα όπως τα παρακάτω:

 

Όλα τα ανωτέρω ενισχύουν την εικόνα για τα αναρίθμητα παραδείγματα κατασπατάλησης πόρων, κατευθυνόμενης «επιστημονικής» έρευνας (ιδιαίτερα σε ευαίσθητους εθνικά και κοινωνικά τομείς) με ύποπτα και ανεδαφικά συμπεράσματα, πολιτικού παρεμβατισμού και αδιαφανούς απονομής ερευνητικών κονδυλίων και του πανταχού παρόντος και αειθαλούς νεποτισμού, του διορισμού δηλ. των τέκνων, ανιψιών, βαφτιστηριών κλπ στη θέση του μέλους ΔΕΠ από αντίστοιχους συγγενείς, «κληρονομικώ δικαίω», στις περισσότερες περιπτώσεις επιβραβεύοντας μια ρηχή μετριότητα σε βάρος νέων ταλαντούχων Επιστημόνων χωρίς «παραδοσιακό» όνομα. Απόδειξη των ανωτέρω οι πολύ χαμηλοί δείκτες των περισσοτέρων ελληνικών ΑΕΙ σε σύγκριση με τα αντίστοιχα Ιδρύματα του Εξωτερικού. Ωστόσο, ακόμη και σε αυτούς τους δείκτες, υπάρχουν φωτεινές εξαιρέσεις για τα Ιδρύματά μας, όπως ακριβώς συμβαίνει και στην ελληνική ακαδημαϊκή πραγματικότητα.

Ο δεύτερος από τους παράλληλους βίους των ελληνικών ΑΕΙ (και ΤΕΙ), αφορά αυτό που ο παραιτηθείς πρώην Πρόεδρος του Ελλ. Οργ. Διαστήματος καθ. Σ. Κριμιζής χαρακτήρισε σε τηλεοπτική του συνέντευξη ως «νησίδες αριστείας». Ανθρώπους δηλαδή που μέσα σε αντίξοο, πολεμικό προς αυτούς πολλές φορές μάλιστα κλίμα, καταφέρνουν να θεραπεύσουν την Επιστήμη τους, να δοξάσουν τη χώρα, να τιμήσουν την ανατροφή τους:

 

Ο κατάλογος κι εδώ είναι μακρύς και μπορεί να συνεχίζεται με  πολλά παραδείγματα, ευτυχώς για εμάς και την παιδεία στην Ελλάδα. Όμως για να συνεχίσουν τα «διαμάντια» αυτά να λάμπουν μέσα στο βούρκο των ελληνικών Παν/μιων χρειάζονται τη στήριξη όλων μας, τόσο απομονώνοντας τους άθλιους προφέσορες της διαφθοράς (όλων των χρωμάτων), όσο και  ενισχύοντας την υπερίσχυση των τριών «α» κατά Κριμιζή: αξιοκρατία, αξιολόγηση και αξίες.

Αυτά ίσως είναι «ψιλά γράμματα» για ένα λερωμένο σύστημα που καταργεί ιδεοληπτικά την Αριστεία, όμως πρέπει να συνειδητοποιήσουμε όλοι ότι «δε μας παίρνει» άλλο: Μόνο μέσα από τη σωστή παιδεία, μπορεί να ξεκινήσει η απελευθέρωση του τόπου μας.

Κι έχουμε ήδη αργήσει.

Related posts

Όσο το θρέφεις τόσο θεριεύει: εθνομηδενισμός

Το δέλτα
6 years ago

12 Ιουνίου 2018: Η ημέρα της μεγάλης ντροπής

Το δέλτα
6 years ago

Ιδέες για την ανάπτυξη της οικονομίας μακροπρόθεσμα: δημογραφικό

Το δέλτα
4 years ago